Växter

Ashwagandha – har hjälpt människor att stressa av i tusentals år

Indisk ginseng, vinterkörsbär eller ashwagandha. Den vintergröna busken har likt alla kära barn många namn, och det är inte så konstigt med tanke på de hälsobringande egenskaper som dess rötter ger.

Ashwagandha har använts inom traditionell medicin sedan urminnes tider, för att minska trötthet, oro, ångest och stress.

Vad är ashwagandha?

Ashwagandha växer vilt i Indien, mellanöstern och vissa delar av Afrika. Den är uppkallad efter den pikanta hästdoften som rötterna har (”ashwa” betyder häst på sanskrit). Jo, du läste rätt, den luktar häst. Örten är med andra ord ingenting som människan antagligen hade kommit på tanken att konsumera om det inte vore för de hälsofördelar som den för med sig.

Ashwagandha används nämligen för att:

  • Minska ångest
  • Sänka stressnivån
  • Förbättra sömnen
  • Lindra depressiva symtom
  • Öka sexlusten

vilket gör att många anser den vara en nootropika, alltså ett typ av läkemedel som påverkar vårt sinne.

Vetenskapliga studier och ashwagandha

Även om en naturmedicin använts i tusentals år, så kräver vårt moderna tidevarv riktiga vetenskapliga bevis för de egenskaper som läkemedlet anses ha. Vad gäller ashwagandhas påstådda neuroskyddande egenskaper finns faktiskt en hel del studier som backar upp örtens påstådda effekter. Så sent som 2019 publicerades två forskningsrapporter som visade flera positiva resultat för användare som tog ashwagandha som kosttillskott:

  • En daglig dos på 240 mg ashwagandha bevisades tydligt sänka kroppens stressnivåer för de försökspersoner som tog ashwagandha, i jämförelse med dem som fick placebo[1].
  • Sänkt kortisol (kroppens stresshormon) kunde påvisas vid ett dagligt ashwagandha-intag av mellan 250 till 600 mg [2].

Även om de vetenskapliga bevisen är som starkast för ashwagandhas stressänkande effekter, så finns det också studier som visar att ashwagandhas smärtstillande och antiinflammatoriska egenskaper kan användas för att lindra besvär med artrit (ledinflammation) och vissa hjärtbesvär. Studier som gjorts på djur har också kunnat visa positiva effekter vid tidiga stadium av alzheimers och cancer.

Vilka ämnen som påverkar positivt innehåller ashwagandha?

Ashwagandha anses tillhöra det man inom alternativmedicin kallar adaptogener. Andra kända adaptogener är rosenrot, ginseng och rysk rot. Gemensamt för dem alla är att de är växter som fungerar prestationshöjande, och således kan ha positiv påverkan på såväl psykisk hälsa som kroppsliga påfrestningar.

Ashwaganda har många bioaktiva föreningar, vilka tillsammans bidrar till dess antiinflammatoriska, antioxidativa och immunmodulerande egenskaper[3], eller för att tala klarspråk:

den innehåller ämnen som är kända för att att sänka stress, stärka immunförsvar, ge mer energi och snabbar på kroppens återhämtningsprocess.

Alkaloider

Vad har nikotin, koffein och morfin gemensamt? De kommer alla från växtriket, de har egenskaper som påverkar människokroppen, och ingen av dem bör tas i särskilt stora doser. Allihop innehåller också alkaloider.

Även ashwaganda innehåller ett flertal undergrupper av alkaloider, vilket förklarar varför den, liksom exempelvis nikotin, kan användas för att såväl lugna ner som att göra oss på bättre humör och bli mer energifulla, allt på samma gång.

Antioxidanter

Ashwagandha innehåller antioxidanter, som är kemiska föreningar som minskar oxidativ stress i kroppen. Antioxidanter ser till att hålla kroppens oxidation på normala nivåer, och skyddar cellerna så att de inte skadas.

Oxidativ stress kan leda till svåra besvär, som hjärtsjukdomar, diabetes och cancer. Det finns även starka bevis för att oxidativ stress spelar en stor roll i utvecklandet av alzheimers sjukdom[4]. Ashwagandha kan med sina antioxidativa egenskaper därför bidra till att minska den oxidativa stressen och i förlängningen förhindra att farliga neurodegenerativa sjukdomar utvecklas.

Arginin

En av alla de olika typer av aminosyror som behövs för att kroppen ska fungera optimalt är arginin. Den hjälper till med att bygga upp proteiner i kroppen, förhindrar att musklerna bryts ner och gör att kroppens återhämtning går snabbare.

Arginin hjälper också till med utförseln av kväveoxid i blodet, och kan hjälpa till med att slappna av blodkärlen så att blodet kan flyta rikligare och lättare.

Då ashwagandha är en källa till arginin skulle detta kunna vara en förklaring till varför den traditionellt har ansetts kunna hjälpa till med blodtryck, hjärtproblem och ha positiv påverkan på sexlivet.

Hur tas ashwagandha?

Om du inte vill tugga på den hästdoftande roten från färsk ashwagandha, så finns det tack och lov betydligt smidigare alternativ i form av kosttillskott.

  • Kapsel: ashwagandha i kapselform tas normalt morgon och kväll, eller i samband med måltider. De bästa ashwagandha-tillskotten i kapselform består huvudsakligen av rotextrakt, men kan även innehålla extrakt från bladen och ämnen som hjälper till med kroppens upptagningsförmåga.
  • Pulver: ashwagandha i pulverform blandas enkelt ner i lite yoghurt, en smoothie eller annan dryck. Det räcker vanligtvis med en tesked om dagen, och pulvret består kort och gott av finmalen ashwagandha-rot.

Det finns även ashwagandha i tablettform, även om det inte är lika vanligt som pulver- och kapselform.

Våra favoritprodukter med Ashwagandha:

BildProduktnamnPris
9,3

KSM-66 AshwagandhaVår favorit

  • 14 års forskning ligger bakom detta ashwagandha-extrakt.
  • Har utvärderats i 22 kliniska studier
  • Ekologiskt odlad ashwagandha
Se pris →
9,8

Holistic AshwagandhaKvalitet

  • 1 kapsel innehåller hela  25 mg withanolidglykosider
  • Patenterat extrakt från Sensoril®
  • Högst kvalitet men dyrare
Se pris →
9,0

Rawpowder AshwagandhaPulver

  • Ashwagandha pulver
  • Ekologiskt odlad ashwagandha
Se pris →

Finns det några biverkningar med ashwagandha-tillskott?

Det finns inga vetenskapliga studier som visat på några allvarliga biverkningar av att konsumera ashwagandha, och kosttillskottet säljs receptfritt.

De biverkningar som har rapporteras av ashwagandha-tillskott är av de mildare slagen, såsom huvudvärk och dålig mage.

Du bör dock undvika att ta kosttillskottet om du är gravid eller ammar, främst av försiktighetsskäl. Om du redan tar andra mediciner är det också en bra idé att rådfråga med läkare innan du tar kosttillskott som ashwagandha.

Sammanfattningsvis

  • Ashwagandha har använts som naturläkemedel i tusentals år
  • Huvudsakligen är det roten som används i medicinskt syfte
  • Det finns flera vetenskapliga studier som visar att ashwagandha har en stressänkande effekt
  • Övriga användningsområden för ashwagandha är för att råda bot på sömnbesvär och för att öka energinivåer och sexlust
  • Det saknas ännu heltäckande bevis för att ashwagandha kan hjälpa i tidiga stadier av allvarliga neurodegenerativa sjukdomar, men studier har visat att det skulle kunna finnas ett samband
  • Inga allvarliga biverkningar har påvisats av regelbundet intag av ashwagandha-tillskott

Om du ofta känner dig nedstämd, stressad eller trött, så kan ashwagandha-tillskott vara något för dig. Det är nämligen främst som stressänkande och energigivande naturläkemedel som örten marknadsförs och har använts genom årtusenden.

Ashwagandha är en erkänd adaptogen, som har positiv påverkan på såväl psykiska och kroppslig hälsa. Det finns det mängder av människor som skriver under på. Och en hel rad med forskare också för den delen.


[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6750292/

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6979308/

[3] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780128021477000528?via%3Dihub

[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5409043/

Liknande artiklar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *