D-vitamin bÀst i test
BĂ€st i test

D-vitamin BĂ€st i Test đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰ → Komplett guide

KĂ€nner dig trött och hĂ„glös? Ett vanligt tecken pĂ„ att du har brist pĂ„ det livsnödvĂ€ndiga D-vitamin Ă€r bland annat att du kĂ€nner dig orkeslös, nedstĂ€md och svag. 

D-vitamin produceras naturligt i kroppen nÀr du Àr ute i solen och solen trÀffar huden. Under Ärets mörka mÄnader Àr det omöjligt för huden att klara av att producera tillrÀckligt med D-vitamin. Skelettet Àr beroende av att fÄ tillrÀckligt med D-vitamin för att motverka benskörhet men D-vitamin Àr ocksÄ nödvÀndigt för mÄnga andra av kroppens funktioner.

Det finns mĂ„nga olika produkter pĂ„ marknaden och det Ă€r stor skillnad mellan dem. För att hjĂ€lpa dig pĂ„ vĂ€gen kommer hĂ€r de fem bĂ€sta tillskotten just nu.  

Nedan presenteras de 5 bÀsta kosttillskotten med D-vitamin:

BĂ€st i test!

D3-vitamin 5000 IE– Holistic

Holistic grundades 2002 av Bertil Wosk och Àr ett av Sverige mest kvalitativa bolag inom kosttillskott.

NÀr Morgan Norrestam trÀnade en elitgymnast förstod han snabbt att det Àr viktigt för kroppen att du fÄr i sig alla nödvÀndiga vitaminer.

För att prestera pĂ„ topp Ă€r det viktigt med en balans av nĂ€ring och vitaminer. Genom ett tillskott av D-vitamin fĂ„r du ett bĂ€ttre immunförsvar, bĂ€ttre muskelfunktion och du tar lĂ€ttare upp kalcium och fosfor. 

Holistic D3-vitamin Àr framtagen sÄ att det motsvarar samma typ av D-vitamin som du skulle fÄtt genom att vistas i solen.

Normalt kan du inte bilda tillrĂ€ckligt med D-vitamin genom att vistas ute under hösten och vintern nĂ€r solen stĂ„r lĂ„gt och UVB-filtreras bort. I Norden Ă€r det dĂ€rför framför allt viktigt att fĂ„ ett tillskott av D-vitamin frĂ„n oktober fram till april. 

Holistic- D3- vitamin 5000 IE Ă€r ett helt naturligt tillskott som ger dig tillrĂ€ckligt med vitamin D Ă€ven de mörka perioderna. SjĂ€lva D-vitaminet utvinns ur fettet frĂ„n fĂ„rull och kapsel Ă€r vegetabilisk. 

Det du bör tÀnka pÄ Àr att ett ökat intag av D-vitamin med fördel kombineras med ett tillskott av magnesium. Bor du i nordliga delar av Sverige eller vistas mycket inomhus Àr denna starka produkt ett bra alternativ. Produkten passar ocksÄ dig som klÀr dig heltÀckande eller Àr över 75 Är.

En kapsel innehÄller:

D-vitamin 125 ”g (5 000 IE) vilket motsvarar 2 500 % av DRI.  Genom att Holistic D-vitamin Ă€r sĂ„ koncentrerat rĂ€cker det med att du tar en dos varannan dag och dĂ€rmed hĂ„ller dig inom EFSA UL rekommendationer. 

Köp hĂ€r: 

D-5000 vegan - BĂ€ttre HĂ€lsa

D-5000 vegan BĂ€ttre HĂ€lsa

BĂ€ttre HĂ€lsa – D3 5000 vegan Ă€r ett av de bĂ€sta alternativen pĂ„ marknaden. Serien Ă€r ett annat av Svensk HĂ€lsokost varumĂ€rke som hĂ„ller hög kvalitet. Green Line som serien heter passar dig som vill utesluta konstgjorda Ă€mnen i din kost.

Den framtagen speciellt för att du som vegan ska kunna fĂ„ ett komplett tillskott av D-vitamin. Du bör framför allt se till att fĂ„ ett tillskott av D-vitamin under de mörkare mĂ„naderna frĂ„n oktober till april. 

Som vegan Àr det Àven bra att ta tillskott Äret runt eftersom det Àr svÄrt för veganer att tillgodose kroppens behov av D-vitamin. Detta dÄ en vanlig kÀlla nÀr det kommer kosten Àr Àgg, fisk och mejeriprodukter.

SjĂ€lva D-vitaminet utvinns ur en lav och du fĂ„r samma effekt som du fĂ„r av att vistas ute i solen. DĂ„ D-vitamin Ă€r fettlösligt har man blandat vitamin med kokosolja i pulverform. Kapslarna Ă€r helt veganska och Ă€r tillverkade av pullulan vilket Ă€r naturligt bindningsmedel.  

Ett tillskott av D-vitamin leder till att du blir piggare, det bidrar till normal uppbyggnad av skelettet och du fĂ„r ett bĂ€ttre immunförsvar. Vintertid minskar dĂ€rmed risken för att du drabbas av infektionssjukdomar.

Utöver det bibehĂ„ller du en normal muskelfunktion, trĂ€nar du regelbundet kommer du mĂ€rka att du presterar bĂ€ttre vintertid Ă€n om du inte tar ett tillskott av D-vitamin.  

En kapsel innehÄller:

D-vitamin 125 ”g (5 000 IE)  motsvarar 2 500 % av DRI. Som vegan rekommenderas en kapsel varje dag i samband med mĂ„ltid. Varje förpackning innehĂ„ller 90 kapslar och Ă€r ett mycket prisvĂ€rt veganskt alternativ. 

Köp hĂ€r: 

Vitamin D3 - Puori

BĂ€st i test!

Vitamin D3 Puori

Puori- Vitamin D3 2500 IE Ă€r helt naturligt framstĂ€lld av lanolin. Grundarna av Pouri ansĂ„g sjĂ€lva att inga andra produkter tillfredsstĂ€llde alla deras krav och varje produkt de tar fram Ă€r noga utvĂ€rderad innan de nĂ„r marknaden.

Du kan till och med hitta testresultatet via partinummer hos Clean Label om du vill veta mer om den leveransen du köpt. 

NÀr det kommer till Puori- Vitamin D3 har de framstÀllt D-vitamin frÄn den naturliga komponenten lanolin som Äterfinns i fÄrull.

De har varit vĂ€ldigt noga med att ta hĂ€nsyn till djurens vĂ€lbefinnande och att inget djur ska komma till skada under processen nĂ€r ullen avlĂ€gsnas. Efter de utvunnit lanolin sĂ„ blandas D-vitaminet med jungfrukokosolja dĂ„ vitaminet Ă€r fettlösligt. 

Tillskottet rekommenderas frÄn september och minst fram till april. Du kan med fördel ta Puori- Vitamin D3 Àven nÀr solen börjar titta fram. Framför allt om du klÀr dig heltÀckande eller vistas mycket inomhus.

Det gÄr att ta uppehÄll nÀr det kommer till tillskott av D-vitamin under sommaren. Samtidigt sÄ nÀr solen skiner starkt Àr det vanligt att smörja in sig med solskyddsmedel.

Det bidrar till att den naturliga produktionen av D-vitamin minskar. Genom att ta ett tillskott av D-vitamin fungerar musklerna bĂ€ttre, du minskar risken för depression och benuppmjukning. 

Varje kapsel innehÄller:

Vitamin D3 62,5 ”g (2500 IE) vilket motsvarar 1250 % DRI. Det rÀcker med en kapsel om dagen och du bör inta den i samband med en mÄltid för bÀsta upptag. Varje paket innehÄller 120 kapslar.

Köp hĂ€r: 

D-vitamin flytande 500 IE - Thorne

BĂ€st i test!

D-vitamin flytande 500 IE Thorne

Thorne D-vitamin Àr flytande och dÀrför ett bra alternativ för den som har svÄrt att svÀlja kapslar. Genom att den Àr flytande kan du smidigt droppa den över maten, i vÀtska eller direkt i munnen.

Eftersom den Àr flytande och du doserar sjÀlv kan du lÀtt öka eller minska intaget efter behov. En annan fördel Àr i att om ni Àr flera i hushÄllet kan ni anvÀnda samma produkt.

Du kan sprida ut doseringen genom att ta den i kombination med mĂ„ltider över dagen för ett jĂ€mnare intag. 

Thorne Àr ett internationellt företag som arbetar hÄrt för att ta fram produkter för att du ska mÄ bÀttre. Alla deras produkter tas fram med stor omsorg med fokus pÄ att de ska vara ett komplement till en hÀlsosam livsstil.

 NĂ€r solen skiner lite och under de mörkare mĂ„naderna kan du ta nĂ„gra extra droppar. Ett tillskott av D-vitamin Ă€r viktigt för skelettet och muskelfunktionerna.

Du kan ocksĂ„ kĂ€nna dig piggare Ă€ven nĂ€r mörkret lĂ€gger sig och du minskar risken för att drabbas av infektionssjukdomar.  

Förutom Vitamin-D innehĂ„ller vĂ€tskan tokoferoler som en variant av E-vitamin. För att kroppen ska kunna tillgodose sig de fettlösliga vitaminerna sĂ„ har Thorn tillsatt fettsyra i form av medellĂ„nga  triglycerider.

En förpackning innehÄller:

Förpackningen rĂ€cker till ca 600 portioner och en portion motsvarar ca 0,05 ml och varje portion innehĂ„ller Vitamin D3 25 ”g. Du kan vĂ€lja att ta mellan 2–6 droppar om dagen.

Köp hĂ€r: 

Vitamin D3 vegan 3000 IE - Great earth

BĂ€st i test!

Vitamin D3 vegan 3000 IE Great earth

Great earth – Vitamin D3 vegan 3000 IE Ă€r en helt vegansk produkt dĂ€r man utvinner solens vitamin frĂ„n en lav. Du fĂ„r i dig samma typ av D-vitamin som du fĂ„r nĂ€r du Ă€r ute i solen. 

DĂ„ D-vitamin Ă€r fettlösligt har man blandat den med kokosolja av hög kvalitet som har producerats ekologiskt. Great earth Ă€r frĂ„n fri frĂ„n gluten och laktos, den Ă€r soja fri och GMO-fri. 

Green Earth grundades av hÀlsoprofilen Earl Mindell. Han startade företag för att introducera kosttillskott som Àr helt naturliga pÄ amerikanska marknaden. Mindell Àr ocksÄ kÀnd för boken Vitaminbibeln som tar upp hur viktigt det Àr med vitaminer och mineraler för hÀlsan.

Som vegan kan det vara svÄrt att tillgodose kroppens behov av D-vitamin dÄ du naturligt Äterfinner vitaminen i produkter som Àgg och fet fisk.

Vitamin-D Ă€r bra för ditt immunförsvar.  Det Ă€r annars lĂ€tt att framför allt under hösten och vintern drabbas av infektionssjukdomar. 

FÄr du brist pÄ D-vitamin och kalcium kan du drabbas av skörare skelett vilket i lÀngden kan leda till benskörhet. Du behöver ocksÄ D-vitamin för att tÀnderna ska kunna reglera kalkhalten.

NÀr du Àter tillskott av D-vitamin kan du ocksÄ motverka depressioner som kan uppstÄ nÀr du kÀnner dig trött och orkeslös.

Om du Ă€r vegan sĂ„ rekommenderar Livsmedelsverket att du Ă€r noga med att fĂ„ i dig tillrĂ€ckligt med D-vitamin för din hĂ€lsa.  SĂ„ för dig som Ă€r vegan Ă€r detta ett av de bĂ€sta tillskotten pĂ„ marknaden just nu. 

Varje kapsel innehĂ„ller: Vitamin D3 frĂ„n lav 75 ug (3000 IE) vilket motsvarar 1500 % DRI. Det rĂ€cker med en kapsel om dagen och du bör inta den i samband med en mĂ„ltid för bĂ€sta upptag. 

Köp hĂ€r: 

Fakta om D-vitamin

Vad Àr D-vitamin bra för?

D-vitamin Ă€r en nödvĂ€ndig vitamin för att balansera kalk i kroppen. UppstĂ„r det brist pĂ„ kan det leda till benuppmjukning eller benskörhet.  NĂ„gra andra anledningar till att du bör fĂ„ i dig tillrĂ€ckligt med D-vitamin dĂ„ det Ă€r bra för:

  • Du stĂ€rker immunförsvaret
  • FörbĂ€ttrar musklernas funktionsnivĂ„
  • Minskar risken för orkeslöshet och depression
  • BĂ€ttre blodcirkulation 
  • Bra för lungor och luftvĂ€gar 
  • Du fĂ„r en friskare hud 
  • TĂ€nderna hĂ„ller sig friska och starka

Barn som lider brist pĂ„ D-vitamin kan drabbas av rakit vilket gör att skelettet blir mjukt och i vĂ€rsta fall kan det leda till missformat skelett. DĂ€rför Ă€r det viktigt att barn fĂ„r i sig tillrĂ€ckligt med D-vitamin under uppvĂ€xten. NĂ€r det kommer till barn ska du ocksĂ„ vara noga med att inte överstiga grĂ€nserna för rekommenderat intag om inte en lĂ€kare rekommenderat annat. 

Hur mycket D-vitamin behöver kroppen?

Hur mycket D-vitamin du behöver beror pĂ„ flera faktorer. NĂ„gra faktorer Ă€r Ă„lder, kö och ditt allmĂ€nna hĂ€lsotillstĂ„nd. Livsmedelsverket har en riktlinje pĂ„ som kan vara bra att ha som grund men det gĂ„r att ta betydligt högre doser dĂ„ de Ă€r i lĂ€gsta laget för mĂ„nga. HĂ€r kommer en tabell som visar rekommenderade lĂ€gsta intaget och vilket som Ă€r det högsta rekommenderade sĂ€kra intaget. 

ÅlderRDI EFSA UL
Personer över 75 Är20 ”g/400 IE100 ”g/4000 IE
Vuxen, ingen solexponering20 ”g/400 IE100 ”g /4000 IE
Vuxen, lite solexponering20 ”g/400 IE100 ”g/4000 IE
Vuxen10 ”g/400 IE100 ”g/4000 IE
FrÄn 11 Är10 ”g/400 IE100 ”g/4000 IE
Under 11 Ă„r men över 1 Ă„r 10 ”g/400 IE50 ”g/2000 IE
Barn 6-12 mĂ„nader 10 ”g/400 IE35 ”g/1400 IE
Barn under 6 mĂ„nader 10 ”g/400 IE25 ”g/1000 IE

NÀr det kommer till naturligt intag av D-vitamin sÄ kan huden producera upp 10 000 IE en riktigt solig dag. Det Àr inte nÄgon dos du bör ta nÀr det kommer till tillskott. 5000 IE Àr en hög dos som Àr ganska vanlig nÀr det kommer till olika tillskott av D-vitamin. Det Àr en dos som passar under mörka vinterhalvÄret.

NÀr du vistas mycket ute i solen kan du med fördel vÀlja ett svagare tillskott eller ta ett uppehÄll. DÀremot Àr det lÀttare att ta ett tillskott Àn vistas i direkt solljus för vistas i direkt solljus utan solskyddsmedel Àr inte bra för hÀlsan.

Det Ă€r inte nyttig att fĂ„ i sig för mycket D-vitamin men det krĂ€vs ganska höga doser för att det ska bli farligt. Tar du flera olika tillskott bör du kontrollera förpackningarna sĂ„ du inte fĂ„r i dig D-vitamin genom nĂ„got annat tillskott. Har du barn hemma bör du förvara tillskott av D-vitamin utom rĂ€ckhĂ„ll. Framför allt om du har valt en variant som smakar gott. 

*RDI stÄr för rekommenderat dagligt intag och baserar sig pÄ Livsmedelsverkets rekommendationer. EFSA stÄr för European Food Safety Authority och UL Àr grÀnsen du inte bör överstiga om inget annat rekommenderas. D-vitamin anges ofta med förkortningen IE vilket Àr en internationell enhet.

Vem behöver Àta D-vitamin-tillskott

Barn har speciellt behov av att Ă€ta tillskott och rekommenderas ocksĂ„ av Livsmedelsverket. Redan frĂ„n en veckas Ă„lder rekommenderas barn att ta droppar och minst fram till tvĂ„ Ă„rs Ă„ldern. D-vitamin Ă€r livsnödvĂ€ndigt för att barn ska forma ett friskt och starkt skelett. Som vuxen kan brist pĂ„ D-vitamin leda till benuppmjukning och benskörhet. 

NÀr det kommer till vuxna Àr det minst lika viktigt att fÄ i sig tillrÀckligt med D-vitamin. NÄgra grupper som bör vara extra noga med att tillföra D-vitamin Àr:

  • Veganer och vegetarianer dĂ„ man inte fĂ„r tillgodosett D-vitamin genom kosten. 
  • Om du har mörk hud eller Ă€r mycket inomhus
  • Om du bĂ€r heltĂ€ckande klĂ€der Ă„ret om
  • Om du Ă€r över 75 Ă„r

Studier som Livsmedelsverket har studerat visar pĂ„ att de som bor i Sverige tenderar att inte fĂ„ i sig tillrĂ€ckligt med D-vitamin pĂ„ naturligt sĂ€tt. DĂ€rmed har man ocksĂ„ stĂ€llt krav pĂ„ att vissa livsmedel ska D-vitaminberikas. Det Ă€r ocksĂ„ bra att vĂ€lja nĂ„got av de tillskotten som nĂ€mnts sĂ„ du kan kĂ€nna dig trygg i att du fĂ„r i dig tillrĂ€ckligt med D-vitamin. 

D-vitaminbrist

I Sverige och Norden Àr det inte ovanligt att lida av brist pÄ D-vitamin eftersom solen Àr den primÀra kÀllan. NÄgra av de vanligaste symptomen som uppstÄr Àr:

  • Du kĂ€nner dig trött och orkeslös, det Ă€r heller inte ovanligt att dessa symptom övergĂ„r till mildare depression. En del upplever ocksĂ„ humörsvĂ€ngningar i samband med detta.
  • Du kan kĂ€nna svag och börjar fĂ„ lindrig vĂ€rk. Musklerna Ă€r beroende av att du fĂ„r i dig tillrĂ€ckligt med D-vitamin, MĂ„nga som trĂ€nar upplever ocksĂ„ att man presterar sĂ€mre. 
  • Sömnproblem Ă€r ocksĂ„ vanligt, du kanske ofta vaknar och drabbas av svettningar nattetid nĂ€r du har brist pĂ„ D-vitamin. 
  • Du blir oftare sjuk i och med att immunförsvaret blir sĂ€mre nĂ€r kroppen lider brist pĂ„ D-vitamin. MĂ„nga upplever ocksĂ„ att det tar lĂ€ngre tid att bli frisk.

Det Ă€r inte helt lĂ€tt att kĂ€nna av om man lider av brist pĂ„ D-vitamin. Detta dĂ„ symptom som uppstĂ„r kan förvĂ€xlas med brist pĂ„ andra Ă€mnen eller till och med sjukdomar. NĂ€r du börjar kĂ€nna av dessa symptom Ă€r det bra att börja ta D-vitamin och kĂ€nner du att de inte avtar bör du kontakta din vĂ„rdcentral. 

Fakta om D-vitamin

Hur D-vitamin produceras i kroppen Àr en hel kedja av hÀndelser. Det finns ocksÄ olika typer av D-vitamin men vitaminet Àr ocksÄ en steroid. Hos mÀnniskor Àr det D3-vitamin som bildas nÀr UV-strÄlar trÀffar huden, i huden finns det nödvÀndiga kolesterolet och det Àr dÀrigenom som omvandlingen sker till D-vitamin.

Det finns ocksĂ„ D2 som Ă€r den D-vitamin som vĂ€xter producerar och det Ă€r ofta den typen av vitamin som utvinns i veganska alternativ. 

Du fÄr kan ocksÄ fÄ i dig D-vitamin genom mat eller tillskott och dÄ ombildas D3-vitamin i levern. Processen sker genom att levern bildar vitaminet till kalcidiol. Sen transporteras det vidare till njurarna som ombildar det till kalcitriol. Kalcitriol Àr den aktiva biologiska slutprodukten.

D-vitamin fyller framför allt en mycket viktig funktion dÄ den hjÀlper kroppen att omsÀtta kalcium och fosfat. SÄ det Àr dÀrför du kan drabbas av benmjukhet om du inte fÄr i dig tillrÀckligt med D-vitamin. Det Àr ocksÄ dÀrför som det Àr livsviktigt att barn fÄr i sig tillrÀckliga mÀngder.

D-vitamin i mat

Du kan genom att Àta rÀtt kost se till att fÄ i dig D-vitamin Àven om det kanske inte tÀcker hela ditt behov. För veganer och vegetarianer kan det vara mycket svÄrt att tillgodose kroppens behov av D-vitamin om du inte Àter kosttillskott. Mat som Àr rik pÄ D-vitamin Àr:

  • Fet fisk som lax, öring, makrill eller strömming men Ă€ven abborre
  • Ägg och dĂ„ framför allt i Ă€ggulan
  • Viss svamp som kantarell och karljohansvamp 
  • Det finns berikade mejeriprodukter och matfetter

Tillskott kan behövas men kosttillskott ska aldrig ses som ett fullgott alternativ till en hĂ€lsosam livsstil. DĂ€remot Ă€ven om du Ă€ter en balanserad kost kan du behöva tillskott av D-vitamin. 

KĂ€llor

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

https://examine.com/supplements/vitamin-d/

https://examine.com/nerd/article/does-vitamin-d-actually-help-your-bones/

https://www.rikshandboken-bhv.se/amning-och-nutrition/mat-och-dryck/d-vitamin/

https://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(20)30268-0/fulltext

https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/161028

https://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/food-supplements

Liknande artiklar

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *