Chili

Chili – här är alla hälsofördelar

Chili är en självklar ingrediens i mycket mexikansk och asiatisk mat, men är i dag även en vanlig krydda i många skandinaviska hem.

Chilifrukterna är kända för sin starka smak men har faktiskt också flera hälsofördelar.

Här är några (krydd)starka argument för att äta mer chili.

Hälsofördelar

Att chilifrukterna är fullproppade med hetta är knappast något nytt. Men visste du att de är lika fullproppade med näringsämnen som är nyttiga för kroppen?

I så väl färsk chili som torkad chilipeppar hittar du exempelvis:

  • Järn
  • Magnesium
  • Fiber
  • A-vitamin
  • C-vitamin

Dessa ämnen hjälper kroppen att hålla sig frisk. Här är några av chilins alla hälsofördelar:

Viktnedgång

Chili har visat sig ha positiv inverkan på flera saker som har med matsmältning och viktnedgång att göra.

För dig som vill gå ner i vikt kan det vara värt att prova kosttillskott som innehåller chili, eller att krydda maten lite extra.

Chilin bidrar till att vara aptitnedsättande, och forskare tror att det har att göra med kapsaicin, som chili är rikt på. Det här ämnet är det som gör att du upplever hettan när du äter chili, och det är kapsaicinet som mäts i scoville-grader när chilifruktens styrka bedöms.

Det du äter förbränns dessutom lättare om du äter chili.

En välplanerad kostplan och lite extra chilikrydda kan alltså vara vägen mot målvikten!

Hämmar inflammation och förebygger hjärtproblem

Forskning pekar på att ett visst intag av chili kan verka förebyggande när det kommer till hjärtproblem.

Detta kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna som chilin har.

Snabbar på tillfrisknande

Det kan vara segt och långtråkigt att försöka bli av med en förkylning. Många av oss försöker påskynda tillfrisknandet med C-vitamin, och det kan faktiskt hjälpa. Men visste du att chilifrukter innehåller mer C-vitamin än vad apelsiner gör?

Testa en riktigt kryddstark soppa nästa gång du åker på en förkylning i stället för apelsinjuice, så är du tillbaka i toppform på nolltid!

Näringsinnehåll

Det krävs i regel mycket små mängder chili för att dra nytta av hälsofördelarna, vilket är tur. För mycket chili kan nämligen göra maten alldeles för stark.

Här är näringsinnehållet för en tesked färsk röd chilipeppar:

  • Vatten: 88 procent
  • Protein: 0,3 gram
  • Kolhydrater: 1,3 gram
  • Sockerarter: 0,8 gram
  • Fiber: 0,2 gram
  • Fett: 0,1 gram
  • Kilokalorier: 6

Då ska du undvika chili

Om du någon gång ätit en riktigt stark chicken vindaloo vet du vad vi pratar om. Utan att gå närmare in på detalj kan vi kort och gott konstatera att chili påverkar magen.

De allra flesta upplever detta och det kan ta ett tag innan du vänjer dig vid att äta chili om du är van vid mildare kryddningar. Undvik framförallt väldigt starka chilivarianter, här hittar du en lista över världens starkaste chili.

För vissa av oss stannar dock inte chilins effekter vid lättare besvär med magen. En del människor får halsbränna som de upplever som obehaglig eller svåra smärtor i magen.

Särskilt du som lider av IBS bör undvika chili, eller åtminstone minska mängden chili du äter.

Tips på hur chili kan användas

Chili är ett måste i många kök världen över, särskilt i Asien och Mexiko. Som en del av en kryddblandning har chilin en självklar plats men den klarar även att stå på egna ben som smakhöjare.

Lite chiliflakes över en stekt eller grillad biff, på hamburgaren eller de ugnsrostade grönsakerna tar rätterna till en ny nivå och är samtidigt hälsosamt för dig.

För dig som inte tål allt för kryddstark mat kan du ändå få i dig chili genom att laga några svenska klassiker som:

  • Flygande Jacob (tillsätt lite torkad chili vid sidan av chilisåsen om du vågar)
  • Chili con carne
  • Inlagd sill (jo, det finns faktiskt riktigt goda chiliinläggningar)

Torkad chili passar dessutom utmärkt till köttbullar och falukorv. Eller varför inte krydda upp bearnaisesåsen lite extra till fredagsbiffen?

Tips! Har du råkat ha i för mycket chili i maten? Rör i lite yoghurt med vatten eller socker så mildras smaken.

Kosttillskott med chili

Chili används inte bara i matlagning utan är också en delingrediens i många kosttillskott. På grund av de effekter chili har på fettförbränningen används det ofta i kosttillskott som är ämnade för viktnedgång.

Vanliga frågor och svar

Är chili bra för hälsan?

Ja, det är bevisat att chili har många hälsofördelar, då det innehåller en hel del viktiga näringsämnen. Chili verkar också inflammationshämmande och hjälper matsmältningen på traven.

Vem ska inte äta chili?

Om du har IBS bör du utesluta chili helt ur din kost, eller åtminstone dra ner på mängden du äter. Chili kan orsaka halsbränna och magproblem för de allra flesta, men om du upplever smärta eller obehag bör du undvika att äta det alls.

Vänjer jag mig vid chilistyrkan?

Om du är van vid milda smaker kan chili upplevas som alldeles för starkt när du äter det för första gången. Med tiden vänjer du dig dock vid starkare smaker. Det ser du exempelvis på de människor som tränat sina kroppar att tåla chilifrukter med mycket höga scoville-grader.

Kan man äta för mycket chili?

Chili bör ätas med måtta för att undvika problem. Alla människor har inte samma toleransnivå för chili och du bör själv vara ärlig mot dig själv var din gräns går.

Hur blir jag av med hettan när jag ätit för mycket chili?

Om du råkat äta allt för chili så att det bränner i munnen kan du prova att dricka mjölk eller öl. De här dryckerna löser upp capsaicin, som är det som ger chilin dess hetta. Vatten hjälper dock inte.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *